Ranking sprzedażowy

JAK  EFEKTWYNIE  MONITOROWAĆ  PROCES  SPRZEDAŻY  W  SWOJEJ  FIRMIE?


Odpowiedź jest prosta: najlepiej skonstruować operacyjny dashboard sprzedażowy, który w szybki sposób odpowie na interesujące nas pytania i pomoże w podejmowaniu trafnych decyzji. Jeżeli interesuje nas jedynie TOP N najlepszych (np. klientów) pod kątem sprzedaży, możemy taki dashboard przygotować w formie sparametryzowanego rankingu.


JAK  WYKONAĆ  RANKING  W  TABLEAU?


Nie chodzi jedynie o to, by posortować interesujące nas kategorie ze względu na wartość sprzedaży. Chcemy, aby na widoku znajdowały się tylko elementy, które chcemy wyselekcjonować. Sprawi to, że dashboard będzie bardziej czytelny, a szukanie odpowiedzi na interesujące nas pytania stanie się łatwiejsze. Dodatkowo dynamiczne operowanie wartością parametru N przyspieszy proces analizowania danych.

W niniejszym wpisie przedstawiony zostanie krok po kroku proces tworzenia rankingu sprzedażowego dla produktów, klientów i miast. Wykonany dashboard zostanie na końcu zamieszczony w formie interaktywnej, aby każdy mógł zobaczyć jak działa w praktyce.






RANKING  NAJLEPSZYCH  PRODUKTÓW


Na potrzeby ćwiczeń analizę przeprowadzimy na zbiorze Sample - Superstore Subset, dostępnym w katalogu My Tableau Repository po zainstalowaniu Tableau.

Pracę rozpoczniemy od utworzenia parametru „Top N Products” typu całkowitego o wartościach np. od 1 do 100 i wyświetlenia jego wartości na widoku za pomocą opcji Show Parameter Control. Możemy zmienić sposób wyświetlania parametru np. na Type In (domyślnie mamy Slider, a suwak nie jest wygodny przy dużej ilości wartości).





Następnie tworzymy wykres słupkowy poprzez przeciągnięcie wymiarów Product Category i Product Name na wiersze oraz miary Sales na kolumny. Tworzymy pole kalkulowane „Ranking”, rangujące produkty rosnąco ze względu na wartość sprzedaży i konwertujemy je do postaci dyskretnej. Umieszczamy zmienną Ranking w wierszach pomiędzy zmiennymi Product Category i Product Name oraz wybieramy z menu przy tej zmiennej opcje Compute using -> Product Name.








Tworzymy pole kalkulowane „Which In Top N Products”, zawierające warunek logiczny (TRUE, gdy obserwacje wchodzą w skład rankingu, FALSE w przeciwnym przypadku).




Przeciągamy zmienną Which In Top N Products na zakładkę Filters i filtrujemy po wartości TRUE (wybieramy obserwacje, dla których warunek logiczny jest spełniony). Opcjonalnie przeciągamy wymiar Product Category na ikonkę Color, aby wizualizacja była ciekawsza.





RANKING  NAJLEPSZYCH  KLIENTÓW


Podobnie jak poprzednio, pracę rozpoczniemy od utworzenia parametru „Top N Customers” typu całkowitego o wartościach np. od 1 do 100 i wyświetlenia jego wartości na widoku z wykorzystaniem opcji Show Parameter Control. Zmieniamy sposób wyświetlania parametru na Type In. Następnie tworzymy tabelę tekstową poprzez podwójne kliknięcie myszy na wymiar Customer Name oraz przeciągnięcie wymiaru Sales na ikonkę Text i ikonkę Color. Wybieramy z menu w zakładce Marks opcję Square. Umieszczamy w wierszach przed zmienną Customer Name uprzednio utworzoną zmienną Ranking. 




Tworzymy pole kalkulowane „Which In Top N Customers”, zawierające warunek logiczny. Przeciągamy zmienną Which In Top N Customers na zakładkę Filters i filtrujemy po wartości TRUE.


RANKING  NAJLEPSZYCH  MIAST


Pracę rozpoczniemy od utworzenia parametru „Top N Cities” typu całkowitego o wartościach np. od 1 do 100 i wyświetlenia jego wartości na widoku z wykorzystaniem opcji Show Parameter Control. Zmieniamy sposób wyświetlania parametru na Type In. Tworzymy mapę obszarową poprzez podwójne kliknięcie na zmienną State or Province i wybór z zakładki Show Me „filled maps”. Duplikujemy zmienną Latitude (generated) w wierszach poprzez przeciągnięcie z użyciem klawisza ctrl. Będziemy pracować kolejno na pierwszej i drugiej mapie. W przypadku pierwszej mapy przeciągamy wymiar Region na ikonkę Color, w przypadku drugiej przeciągamy wymiar City na ikonkę Detail oraz miarę Sales na ikonkę Size. Następnie wybieramy z menu w zakładce Marks opcję Circle. Nakładamy mapy na siebie za pomocą opcji Dual Axis.




Tworzymy podzbiór miast wybranych do rankingu sprzedażowego poprzez wybór opcji Create Set z menu przy zmiennej City w zakładce Dimensions. Przechodzimy do zakładki Top i wybieramy opcję By Field: Top (liczba określona wartością parametru Top N Cities).




Podzbiór Top N Cities jest obiektem typu wektor boolowski: przyjmuje wartości TRUE, gdy obserwacje wchodzą w skład zbioru i FALSE w przeciwnym przypadku. Przeciągamy ten wektor na ikonkę Color w trybie pracy na mapie punktowej - druga zmienna Latitude (generated) w wierszach. Następnie tworzymy pole kalkulowane typu tekstowego, które przeciągamy na ikonkę Label.




Etykiety oraz informacje dostępne po naciśnięciu na wybrany punkt lub zbiór punktów na mapie (zakładka Tooltip) formatujemy wedle uznania.


DASHBOARD  SPRZEDAŻOWY


Tworzymy dashboard z utworzonych przez nas trzech widoków. Sugeruje się, aby w lewym górnym rogu znajdował się widok najbardziej przykuwający wzrok, zatem zamieścimy tam mapę. Jedyna legenda, którą w tym przypadku warto pozostawić na naszym dashboardzie dotyczy regionu. Wybieramy z menu przy tej legendzie opcję Floating, by móc ją przenieść na naszą mapę, pozostałe legendy usuwamy z dashboardu. Ustawiamy rozmiar dashboardu (do laptopa zalecany Size: Laptop, aby widoku nie trzeba było scrollować). Tytuły poszczególnych arkuszy możemy ukryć (naciśnięcie prawym przyciskiem myszy na wybrany tytuł i wybór opcji Hide Title). Parametry umieszczamy w wolnym miejscu na widoku. Efekt końcowy można zaobserwować na interaktywnym dashboardzie zamieszczonym poniżej.




KOMENTARZE

Nazwa

Alteryx,8,astrafox,1,ASTRAFOX ACADEMY,16,case study,16,Data Science,44,Konferencje,31,Mapy i geokodowanie,6,Opinie,1,Przygotowane danych - ETL,4,R,4,Tableau,202,Tips & Tricks,61,Wizualizacja danych,50,
ltr
item
Polski blog Tableau - ASTRAFOX: Ranking sprzedażowy
Ranking sprzedażowy
https://1.bp.blogspot.com/-GOTgjwR2wW4/VkEadCa0wQI/AAAAAAAAASY/tK4m7eMZspU/s640/image1.png
https://1.bp.blogspot.com/-GOTgjwR2wW4/VkEadCa0wQI/AAAAAAAAASY/tK4m7eMZspU/s72-c/image1.png
Polski blog Tableau - ASTRAFOX
http://blog.tableau-software.pl/2014/09/ranking-sprzedazowy-jak-odpowiedz-jest.html
http://blog.tableau-software.pl/
http://blog.tableau-software.pl/
http://blog.tableau-software.pl/2014/09/ranking-sprzedazowy-jak-odpowiedz-jest.html
true
9139349578575077505
UTF-8
Załadowano wszytskie posty Nie znaleziono żadnych postów ZOBACZ WSZYSTKIE Czytaj więcej Odpowiedz Usuń komentarz Usuń Napisane przez Home STRONY POSTY Zobacz wszystko POLECANE ETYKIETA ARCHIWUM SZUKAJ WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono tematów ani postów pasujących do twoich kryteriów Powrót Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nd Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czewiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień teraz minutę temu $$1$$ minutes ago godzinę temu $$1$$ hours ago wczoraj $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago ponad 5 tygodni temu Obserwujący Obserwuj TO JEST TREŚĆ PREMIUM Udostępnij, by odblokować Kopiuj cały kod Zaznacz cały kod Cały kod został skopiowany Nie można skopiować kodu / tekstu, naciśnij [CTRL]+[C] (or CMD+C w Mac) by skopiować