JAK EFEKTWYNIE MONITOROWAĆ PROCES SPRZEDAŻY
W SWOJEJ FIRMIE?
Odpowiedź jest prosta: najlepiej
skonstruować operacyjny dashboard sprzedażowy, który w szybki sposób odpowie na
interesujące nas pytania i pomoże w podejmowaniu trafnych decyzji. Jeżeli interesuje
nas jedynie TOP N najlepszych (np. klientów) pod kątem sprzedaży, możemy taki
dashboard przygotować w formie sparametryzowanego rankingu.
JAK WYKONAĆ RANKING W TABLEAU?
Nie chodzi jedynie o to,
by posortować interesujące nas kategorie ze względu na wartość sprzedaży.
Chcemy, aby na widoku znajdowały się tylko elementy, które chcemy
wyselekcjonować. Sprawi to, że dashboard będzie bardziej czytelny, a szukanie
odpowiedzi na interesujące nas pytania stanie się łatwiejsze. Dodatkowo
dynamiczne operowanie wartością parametru N przyspieszy proces analizowania
danych.
W niniejszym wpisie przedstawiony
zostanie krok po kroku proces tworzenia rankingu sprzedażowego dla produktów,
klientów i miast. Wykonany dashboard zostanie na końcu zamieszczony w formie
interaktywnej, aby każdy mógł zobaczyć jak działa w praktyce.
RANKING NAJLEPSZYCH
PRODUKTÓW
Na potrzeby ćwiczeń
analizę przeprowadzimy na zbiorze Sample - Superstore Subset, dostępnym w
katalogu My Tableau Repository po zainstalowaniu Tableau.
Pracę rozpoczniemy od
utworzenia parametru „Top N Products” typu całkowitego o wartościach np. od 1
do 100 i wyświetlenia jego wartości na widoku za pomocą opcji Show
Parameter Control. Możemy zmienić sposób wyświetlania parametru np. na
Type In (domyślnie mamy Slider, a suwak nie jest wygodny przy dużej ilości
wartości).
Następnie tworzymy wykres słupkowy poprzez
przeciągnięcie wymiarów Product Category i Product Name na wiersze oraz miary
Sales na kolumny. Tworzymy pole kalkulowane „Ranking”, rangujące produkty
rosnąco ze względu na wartość sprzedaży i konwertujemy je do postaci dyskretnej.
Umieszczamy zmienną Ranking w wierszach pomiędzy zmiennymi Product Category i
Product Name oraz wybieramy z menu przy tej zmiennej opcje Compute using ->
Product Name.
Tworzymy pole kalkulowane „Which In Top N Products”, zawierające
warunek logiczny (TRUE, gdy obserwacje wchodzą w skład rankingu, FALSE w przeciwnym przypadku).
Przeciągamy zmienną Which In Top N Products na
zakładkę Filters i filtrujemy po wartości TRUE (wybieramy obserwacje, dla których
warunek logiczny jest spełniony). Opcjonalnie przeciągamy wymiar Product
Category na ikonkę Color, aby wizualizacja była ciekawsza.
RANKING NAJLEPSZYCH
KLIENTÓW
Podobnie jak poprzednio, pracę rozpoczniemy od utworzenia parametru „Top N Customers” typu całkowitego o
wartościach np. od 1 do 100 i wyświetlenia jego wartości na widoku z
wykorzystaniem opcji Show Parameter Control. Zmieniamy sposób wyświetlania parametru
na Type In. Następnie tworzymy tabelę tekstową poprzez podwójne kliknięcie
myszy na wymiar Customer Name oraz przeciągnięcie wymiaru Sales na ikonkę Text
i ikonkę Color. Wybieramy z menu w zakładce Marks opcję Square. Umieszczamy w
wierszach przed zmienną Customer Name uprzednio utworzoną zmienną Ranking.
Tworzymy pole
kalkulowane „Which In Top N Customers”, zawierające warunek logiczny. Przeciągamy zmienną Which In Top N Customers na
zakładkę Filters i filtrujemy po wartości TRUE.
RANKING NAJLEPSZYCH
MIAST
Pracę rozpoczniemy od utworzenia
parametru „Top N Cities” typu całkowitego o wartościach np. od 1 do 100 i
wyświetlenia jego wartości na widoku z wykorzystaniem opcji Show Parameter
Control. Zmieniamy sposób wyświetlania parametru na Type In. Tworzymy mapę
obszarową poprzez podwójne kliknięcie na zmienną State or Province i wybór z
zakładki Show Me „filled maps”. Duplikujemy zmienną Latitude (generated) w
wierszach poprzez przeciągnięcie z użyciem klawisza ctrl. Będziemy pracować
kolejno na pierwszej i drugiej mapie. W przypadku pierwszej mapy przeciągamy
wymiar Region na ikonkę Color, w przypadku drugiej przeciągamy wymiar City na
ikonkę Detail oraz miarę Sales na ikonkę Size. Następnie wybieramy z menu w
zakładce Marks opcję Circle. Nakładamy mapy na siebie za pomocą opcji
Dual Axis.
Tworzymy podzbiór miast wybranych do rankingu sprzedażowego
poprzez wybór opcji Create Set z menu przy zmiennej City w zakładce
Dimensions. Przechodzimy do zakładki Top i wybieramy opcję By Field: Top (liczba
określona wartością parametru Top N Cities).
Podzbiór Top N Cities jest obiektem typu wektor
boolowski: przyjmuje wartości TRUE, gdy obserwacje wchodzą w skład zbioru i
FALSE w przeciwnym przypadku. Przeciągamy ten wektor na ikonkę Color w trybie pracy
na mapie punktowej - druga zmienna Latitude (generated) w wierszach. Następnie
tworzymy pole kalkulowane typu tekstowego, które przeciągamy na ikonkę Label.
Etykiety oraz informacje dostępne po naciśnięciu na
wybrany punkt lub zbiór punktów na mapie (zakładka Tooltip) formatujemy wedle
uznania.
DASHBOARD SPRZEDAŻOWY
Tworzymy dashboard z
utworzonych przez nas trzech widoków. Sugeruje się, aby w lewym górnym rogu
znajdował się widok najbardziej przykuwający wzrok, zatem zamieścimy tam mapę.
Jedyna legenda, którą w tym przypadku warto pozostawić na naszym dashboardzie
dotyczy regionu. Wybieramy z menu przy tej legendzie opcję Floating, by móc ją
przenieść na naszą mapę, pozostałe legendy usuwamy z dashboardu. Ustawiamy
rozmiar dashboardu (do laptopa zalecany Size: Laptop, aby widoku nie
trzeba było scrollować). Tytuły poszczególnych arkuszy możemy ukryć (naciśnięcie
prawym przyciskiem myszy na wybrany tytuł i wybór opcji Hide Title). Parametry
umieszczamy w wolnym miejscu na widoku. Efekt końcowy można zaobserwować na
interaktywnym dashboardzie zamieszczonym poniżej.
KOMENTARZE