Nowe spojrzenie na informacje,
BI w chmurze, innowacyjne rozwiązania baz danych, mobilność, to tylko kilka z
najważniejszych zmian, których można oczekiwać w 2014. Artykuł opisuje trendy,
które są przewidywane przez organizacje badające technologie (TDWI, Gartner,
BARC, Forrester, The Economist, Forbes)
Dostęp do informacji i danych stał się w ostatnich
latach kluczowym czynnikiem rozwoju i podejmowania najważniejszych decyzji w
organizacjach. Dodatkowo przyrost danych spowodował, że firmy coraz częściej
poszukują szybkich i wydajnych narzędzi BI, które dają pełen obraz
analizowanego obszaru. Ciągły rozwój potrzeb biznesowych i zmieniających się
warunków na rynku sprawiają, że użytkownicy wymagają coraz więcej, a dostawcy
narzędzi business Intelligence muszą wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom – a nawet
krok do przodu. W 2014 kluczowa będzie zmiana podejścia do korzystania z
informacji analitycznych. Coraz wyraźniejszy jest trend odejścia od statycznych
informacji na rzecz elastycznych i konstruowanych ad hoc odpowiedzi na zadane
biznesowe pytania. Ważny będzie również sam przekaz tych informacji. Wg prognoz
Forbes w 2014 roku należy oczekiwać, że ilość nowych użytkowników narzędzi BI
takich jak Tableau znacznie wyprzedzi nowych użytkowników programu Excel. Temat
Big Data odejdzie na drugi plan, natomiast dostawcy BI, którzy nie nadążają za
potrzebami biznesu, znikną z rynku.
Dane w rękach biznesu Analiza danych przechodzi z IT do zespołów
biznesowych. Od pracowników coraz częściej wymaga się umiejętności
analitycznych. Udowodniono, że organizacje, które używają danych do
podejmowania decyzji i mają możliwość analizowania ich na bieżąco, podejmują
dużo trafniejsze decyzje biznesowe. Systemy analityczne stają się kluczowym
narzędziem dla każdego dyrektora, managera a jak również dla pracowników niższego
szczebla. Bezpośredni dostęp do informacji sprawia, że ludzie bardziej
identyfikują się z firmą czy organizacją, dzięki czemu ich praca staje się
bardziej wydajna. Jednak według prognozy ilość zatrudnionych wyspecjalizowanych
analityków danych zmniejszy się, gdyż dzięki nowoczesnym rozwiązaniom BI czas
na przygotowanie danych do analizy powinien w 2014 roku znacznie się skrócić.
Storytelling Prezentacja wyników jest ważnym elementem pracy z
danymi, może nawet najważniejszym. Ale jak przekazać swoje wnioski w sposób,
który jest skuteczny? Jak zainspirować ludzi tak żeby po spotkaniu nadal
pamiętali o prezentacji? Dashboard wyrwany z kontekstu nie ma odpowiedniej wartości
analitycznej. Aby skutecznie podejmować decyzje musimy mieć pełny obraz
sytuacji, zaś sama wizualizacja powinna pomagać w zrozumieniu przedstawionych
danych. Dlatego narzędzia BI mają nie tylko przedstawić dane, ale również
opowiedzieć historię, która pomoże je lepiej zrozumieć.
Organizacje, które chcą osiągnąć przewagę
konkurencyjną i działać mobilnie, opierają się na analizach przeprowadzanych w
chmurach IT. Nowe scenariusze takie jak praca u klienta i dostęp
w czasie rzeczywistym poprzez smartfony i tablety znacząco poprawia doświadczenie
użytkownika, zwiększa zarówno efektywność, jak i efektywność działania. Dojrzałość usług serwisowych w chmurze zapewnia wygodę i jeszcze bardziej
ułatwia departamentom IT zarządzanie serwerami (usługami) BI. Przykładem
może być usługa Tableau On-line. Jest to przede wszystkim rozwiązanie bezpieczne,
używane aby dzielić się, współpracować oraz publikować online wizualizacje i dashboardy.
Tableau Online jest zbudowany na platformie Tableau Server i zapewnia łatwość użytkowania,
szybkość, dostępność i interaktywność bez konieczności zarządzania
infrastrukturą fizyczną. Tableau Online działa w bezpiecznym centrum danych i
może być dostępny zdalnie za pomocą Tableau Desktop, przeglądarki i urządzenia
mobilnego. Cała komunikacja z Tableau Online odbywa się przy użyciu protokołu
SSL.
Big Data
w chmurze W ciągu
ostatnich pięciu lat branża IT koncentrowała się przede wszystkim na zagadnieniu
"Big Data" i technikach związanych z przetwarzaniem i przechowywaniem
dużych ilości informacji. Dzięki temu w chwili obecnej mamy naprawdę dobre
narzędzia takie jak np. Hadoop, BigQuery i Amazon Redshift, MapR. Obecnie
najważniejszym kierunkiem rozwoju jest właściwie wykorzystanie ich pełnego
potencjału. Najwięksi producenci narzędzi bazodanowych takich jak Teradata czy
SAP uruchamiają własne usługi cloud.
Niestety, pomimo bardzo dużej atrakcyjności narzędzi typu BigQuery czy
Amazon Redshift, wciąż jest duży opór w umieszczaniu tam danych, spowodowany
prawem np. bankowym czy ograniczeniami w przechowywaniu danych narzuconymi
przez EU.
Sama technologia jednak nie wystarczy do tego aby
odnieść sukces. Ludzie i organizacje muszą skutecznie wdrożyć i stale uczyć się
wykorzystywać innowacyjne rozwiązania w codziennej pracy, aby przyniosły
wymierne korzyści. Agile Business Intelligence jest trendem, który zaczyna dominować w obszarze BI. Analiza samoobsługowa staje
się standardem wśród firm rozwijających się. Biznes oczekuje elastycznych i
użytecznych dashboardów/pulpitów menedżerskich prezentujących dane. Kluczowa dla Agile BI jest ciągła praca z użytkownikami, częste
dostarczanie kolejnych raportów oraz szybkie, tanie (bez udziału IT) reagowanie
na zmieniające się potrzeby.
Jednym z głównych zagadnieniem w obszarze BI będzie analiza predykcyjna. Według analityków Gartnera w 2014 roku aż jedna
trzecia aplikacji BI w będzie analizowała dane tekstowe, umożliwiała tworzenie
złożonych reguł biznesowych czy analiz predykcyjnych. Dodatkowo zwiększa zarówno
ilość danych i ich złożoność, jak również zapotrzebowanie na moc obliczeniową
niezbędną, aby utrzymać oczekiwaną wydajność. W rezultacie technologie in-memory
(szybkie przetwarzanie w pamięci) staną się znacznie bardziej rozpowszechnione.
Integracja z istniejąca architekturą (Embbeded BI) to kolejny kierunek, w którym rozwijają się narzędzia BI. Przykładem jest
Tableau Server, który umożliwia wstawianie wyników w zewnętrzną aplikacje (np.
portal Sharepoint, system ERP/CRM) tak, aby stanowiły integralną całość tego
systemu. Zewnętrzny system komunikuje się z narzędziami BI przekazując mu
parametry i dane do wyświetlanych analiz. Zaleta jest taka że rozwiązanie BI
jest bardziej powszechne, wbudowane w różnego rodzaju aplikacje, na których
działają użytkownicy.
Social Media BI Opinie i treści umieszczone na stronach
internetowych i portalach stanowią cenne źródło informacji, obok którego trudno
przejść obojętnie. Organizacje zaczynają wnikliwie analizować
dane pochodzące z portali społecznościowych, angażują się w kreatywne akcje
marketingowe i wizerunkowe zwiększając identyfikację klientów z danym produktem
czy firmą. Zebrane informacje wykorzystywane są do podniesienia świadomości
marki i kształtowania postaw, jak również umożliwiają analizę strategii
konkurencji. Firmy zaczynają wykorzystywać dane pochodzące z Internetu, aby poznać
kontekst, w którym występuje nazwa firmy lub produktu w dyskusjach na forach i
blogach.
Gartner uważa, że strategie społecznościowe i
przejście do bardziej wspólnego podejmowania decyzji są zmianą myślenia o
relacji firmy z klientem i zmianą w cyklu rozwoju produktu. Sprawiają one, że
środowiska decyzyjne, które łączy sieć, społeczność, współpraca, BI i narzędzia
analityczne będą miały coraz większe znaczenie w biznesie w 2014 roku. Firmy,
które dostosują się do zmian wcześniej osiągną przewagę nad konkurencją.
Mobilność. W dobie powszechnego dostępu do Internetu
wymagamy dostępu do informacji gdziekolwiek jesteśmy. Dostęp w czasie
rzeczywistym do informacji firmy z poziomu telefonów czy urządzeń mobilnych w
2014 roku stanie się standardem. Nowoczesna mobilność musi iść w
parze z chmurą, ale równocześnie coraz większą wagę przywiązujemy do
bezpieczeństwa danych. Dotyczy to także BI, od którego oczekujemy możliwości
swobodnego backupowania danych w chmurze oraz korzystania z nich z dowolnego
miejsca, za pośrednictwem różnych kanałów dostępu. Chodzi tu nie tylko o prosty
odczyt raportów i analiz, ale możliwość dynamicznej, zespołowej pracy na
aktualnych danych, zapisanych na zewnętrznym serwerze dostępnych do edycji na
tablecie czy smartfonie.
Ewa Łapińska
KOMENTARZE