Jaki jest trend dziennej liczby
pozyskanych klientów na każdym z rynków? Za pomocą funkcji Level of Detail Expressions można w szybki sposób przeprowadzić
taką analizę. Wystarczą do tego jedynie trzy kolumny, ID klienta, data
zamówienia oraz rynek.
Przyjrzyjmy się wykonanej wizualizacji:
Poszczególne linie prezentują dzienną
skumulowaną liczbę pozyskanych klientów. Im bardziej strome linie, tym trend
jest bardziej dla nas satysfakcjonujący. Niepokojące natomiast są fragmenty, w
których linie stają się płaskie. Zobacz jak wykonać analizę krok po kroku!
Na początku tworzymy kalkulację,
wyrażającą datę pierwszego zamówienia dla każdego klienta. Wykorzystamy funkcję
FIXED do włączenia wymiaru „ID klienta” do kalkulacji.
Następnie utworzymy pole kalkulowane,
dzięki któremu będziemy mogli określić czy zamówienie jest nowe czy istniejące.
Tworzymy wykres liniowy liczby różnych
klientów w czasie. Zmienną „ID klienta” w wierszach agregujemy za pomocą
funkcji Count (Distinct).
Przeciągamy zmienną „Nowe czy
istniejące” na zakładkę Filters i odfiltrowujemy z widoku zamówienia już
istniejące. Chcemy analizować jedynie nowe zamówienia.
Aby uchwycić skumulowany efekt liczby
nowych klientów w czasie stosujemy kalkulację tabelaryczną Running Total
z Quick Table Calculation.
Do widoku możemy dodać atrybut koloru,
np. przeciągnąć na ikonkę Color wymiar „Rynek”. By edytować kolory na
widoku wybieramy opcję Edit Colors, dostępną po kliknięciu na ikonkę Color
lub w menu, rozwijanym przy legendzie koloru.
Po najechaniu myszką na poszczególne
punkty na wykresie wyświetla się okienko ze szczegółowymi informacjami, którego
wygląd i treść możemy kontrolować za pomocą ikonki Tooltip.
Wizualizacja jest już gotowa do
analizowania danych.
KOMENTARZE