Tableau jest narzędziem do wizualizacji. Niedowiarki mogą powiedzieć: "Excel pozwala mi oprogramować formuły, dodać pola kalkulowane, aby pokazać dodatkowe informacje, Tableau tego pewnie nie potrafi"
Otóż potrafi. Tableau posiada zestaw funkcji, które możemy wybierać, podobnie jak w Excelu. Wystarczy wybrać tworzenie pola kalkulowanego: Create Calculated Field:
Mamy do wyboru wiele funkcji, które podzielone są, podobnie jak w Excelu, na bloki, takie jak logiczne, tekstowe, numeryczne, daty, agregujące, dotyczące użytkowników, czy kalkulacje tabelaryczne.
Kiedy wybierzemy formułę, Tableau podpowiada nam jej wzór. Pola, które mają być ujęte w naszej formule, możemy przeciągać metodą drag&drop, lub po prostu zacząć wpisywać tekst: wtedy Tableau podpowie nam, jakie mamy możliwości wyboru w danym projekcie.
Jak widać na obrazku poniżej, opis funkcji jest szczegółowy, widoczny jest również wzór formuły.
Tworzenie formuł i pól kalkulowanych w Tableau jest bardzo łatwe. W dodatku, podstawowe kalkulacje są zaszyte w menu:
Po wybraniu danej miary, w tym przypadku Sales, po kliknięciu prawym klawiszem otrzymujemy rozwijane menu, w którym możemy wybrać podstawowe kalkulacje, takie jak Running Total - czyli wynik narastająco, Difference, Percent of Total, YTD Total, Year over year growth.
Większość tych kalkulacji nie jest dostępna w Excelu, trzeba robić to kilkoma czy kilkunastoma krokami, tworzyć dodatkowe arkusze. W Tableau otrzymujemy ten sam efekt przy pomocy kilku kliknięć. Zaoszczędzony w ten sposób czas możemy poświęcić na analizę danych, przy kubku aromatycznej kawy.
KOMENTARZE